Anatomie en fysiologie van de hersenen

We gaan de reeks aftrappen met de basis, dit lijkt ons een logische start. Dr. Judith Sieben, universitair hoofddocent Anatomie & Embryologie aan Maastricht University, zal de lezing verzorgen.

Dr. Judith Sieben

Ons zenuwstelsel is de “computer” van ons lichaam. Het omvat een enorm netwerk van cellen die informatie opnemen, verwerken, en zorgen voor de juiste reactie. Het zorgt ervoor dat allerlei processen in het lichaam gladjes verlopen, dat we de wereld om ons heen kunnen waarnemen en ons in die wereld kunnen bewegen.

In het eerste college van deze reeks zal Judith Sieben een introductie verzorgen over de anatomie en fysiologie van het zenuwstelsel. We gaan het hebben over de hersenen en het ruggenmerg, zenuwen en prikkels, reflexen en gevoel… Kortom, een kijkje achter de schermen van dit schijnbaar onzichtbare, maar o zo belangrijke orgaansysteem.

Judith Sieben werkt als universitair hoofddocent bij  de afdeling Anatomie & Embryologie van de Universiteit Maastricht. Ze is, zoals ze het zelf verwoordt, “opgegroeid aan de UM”: ze studeerde er bewegingswetenschappen en deed promotie-onderzoek naar de ontwikkeling van chronische rugpijn. Als anatoom houdt zij zich bezig met onderzoek van en onderwijs rondom het bewegingsapparaat en bewegingssturing. Daarnaast is Judith als programmacoördinator verantwoordelijk voor het management van de bacheloropleiding Geneeskunde.

judith
Dr. J. Sieben